Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies oraz Polityką Prywatności.
Ustawienia

Szanujemy Twoją prywatność. Możesz zmienić ustawienia cookies lub zaakceptować je wszystkie. W dowolnym momencie możesz dokonać zmiany swoich ustawień.

Niezbędne pliki cookies służą do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej i umożliwiają Ci komfortowe korzystanie z oferowanych przez nas usług.

Pliki cookies odpowiadają na podejmowane przez Ciebie działania w celu m.in. dostosowania Twoich ustawień preferencji prywatności, logowania czy wypełniania formularzy. Dzięki plikom cookies strona, z której korzystasz, może działać bez zakłóceń.

Więcej

Tego typu pliki cookies umożliwiają stronie internetowej zapamiętanie wprowadzonych przez Ciebie ustawień oraz personalizację określonych funkcjonalności czy prezentowanych treści.

Dzięki tym plikom cookies możemy zapewnić Ci większy komfort korzystania z funkcjonalności naszej strony poprzez dopasowanie jej do Twoich indywidualnych preferencji. Wyrażenie zgody na funkcjonalne i personalizacyjne pliki cookies gwarantuje dostępność większej ilości funkcji na stronie.

Więcej

Analityczne pliki cookies pomagają nam rozwijać się i dostosowywać do Twoich potrzeb.

Cookies analityczne pozwalają na uzyskanie informacji w zakresie wykorzystywania witryny internetowej, miejsca oraz częstotliwości, z jaką odwiedzane są nasze serwisy www. Dane pozwalają nam na ocenę naszych serwisów internetowych pod względem ich popularności wśród użytkowników. Zgromadzone informacje są przetwarzane w formie zanonimizowanej. Wyrażenie zgody na analityczne pliki cookies gwarantuje dostępność wszystkich funkcjonalności.

Więcej

Dzięki reklamowym plikom cookies prezentujemy Ci najciekawsze informacje i aktualności na stronach naszych partnerów.

Promocyjne pliki cookies służą do prezentowania Ci naszych komunikatów na podstawie analizy Twoich upodobań oraz Twoich zwyczajów dotyczących przeglądanej witryny internetowej. Treści promocyjne mogą pojawić się na stronach podmiotów trzecich lub firm będących naszymi partnerami oraz innych dostawców usług. Firmy te działają w charakterze pośredników prezentujących nasze treści w postaci wiadomości, ofert, komunikatów mediów społecznościowych.

Więcej
Niedziela, 06 października 2024
Imieniny: Petra, Fryderyka, Artur
słonecznie
29°C

ZMIANY – wystawa malarstwa Konrada Chojnowskiego-Smagorowicza

W niedzielę 22 września zapraszamy do Pałacyku Kasyno na oprowadzanie kuratorskie po wystawie malarstwa „ZMIANY” z udziałem autora Konrada Chojnowskiego-Smagorowicza. Wstęp wolny.

22 września 2024 / niedziela w godz. 12:00 – 17:00


Wystawa w ramach Europejskich Dni Dziedzictwa 2024 w Podkowie Leśnej.

Patronat Honorowy: Magdalena Eckhoff Burmistrz Miasta Podkowa Leśna

Ekspozycja czynna do 14 października 2024 / Wstęp wolny!
Pałacyk Kasyno / Podkowa Leśna, ul. Lilpopa 18

ZMIANY

Breaking News

Z reguły wiadomość o odnalezieniu albo zagubieniu/kradzieży/zniszczeniu tego co uważamy za dzieło sztuki to… breaking news. Wszyscy jesteśmy poruszeni. Było… zniknęło… zginęło… znalazło się…

Takie prace/obiekty staramy się chronić, ewidencjonować, dokumentować. Budujemy kolekcje, dla kolekcji budujemy muzea. Europa – dziś zintegrowana – przez wiele stuleci była też polem walki, ale to w Europie powstała idea i instytucja muzeum. Muzea starają się zapobiec tragedii. Muzea uczą szacunku do rzeczy. Muzea tworzą też wartości. Pojęcie – wartość muzealna – to wartość ponadczasowa.

Ale los dzieł sztuki bywa przewrotny. I zmienny.

Tylko rzadko kiedy dzieje się to bez udziału… człowieka. To człowiek tworzy kulturę i człowiek może ją zniszczyć.

Ostatnia hiena

W pracach z cyklu Zmiana, często zderzam najbardziej znane dzieła sztuki z naturą. W tym świecie człowiek nie jest już centralną postacią. To co stworzył jest już gdzieś poza muzeum, poza jego kontrolą, tak jak w obrazie Jeździec na koniu, czy Armia Terakotowa. Ten niekontrolowany świat, świat natury, kryje tajemnice, również tajemnice ludzkich namiętności. Skradzione i zagubione… a może też… już wkrótce skazane na zniszczenie.

No właśnie, a co z naturą? Czy jest mniej ważna od kultury? A jeżeli to byłyby ostatnie hieny – obraz Zmiana, albo ostania małpa – obraz Wenus, co byłoby więcej warte? Czy nadal Byk z Knossos i Wenus z Milo, czy może jednak ostatnia hiena i ostatnia małpa?

To przecież my definiujemy i redefiniujemy wartość tego, co nas otacza. Wartości się zmieniają.

Marzyciel

My – ludzie – zmieniamy wartości i my… tworzymy kulturę… Czy raczej oni – marzyciele… Tacy właśnie jak Ludwik II Bawarski. Te dwa portrety – są w zasadzie jako forma prezentacji człowieka niewspółczesne XIX-to wiecznemu królowi, ale symbolizują to – co dla mnie w Ludwiku II Bawarskim jest najbardziej fascynujące – jego wizję i namiętności. To pewnie dzięki nim Bawaria ma zamek jak z bajki Neuschwanstein, a my wszyscy opery Wagnera. No i jeszcze zając (Zając z uwerturą) ma  prawdziwą uwerturę do Don Giovanniego…

Proces

Niektóre prace są nadal w procesie – już nie malarskim, a raczej w procesie fizycznej dekonstrukcji. Niektóre duże obrazy z cyklu Zniszczone. [Tribute to Alina Szapocznikow][1], będą kontynuowały swoją przemianę. Najpierw zacząłem materializować białą strukturę rzeźb, uzyskując płaskorzeźbę na płótnach – gum przeżutych przez Alinę Szapocznikow, potem wykorzystałem białą i czarną farbę olejną, żeby uzyskać czerni i szarości, odpowiadające kolorom z fotografii. Na końcu „spaliłem je[2]”, po to – by przygotować je do fazy mechanicznego ścierania, która nada im wygląd zniszczonych – a jednak ocalałych fotografii. W tych pracach z jednej strony oddaję hołd samej artystce, jej wyobraźni rzeźbiarskiej i potrzebie eksperymentu (rzeźby z gumy do żucia!), a z drugiej podkreślam znaczenie fotografii – medium, które już wielokrotnie pomogło odtworzyć zaginione prace,  a także umożliwia im funkcjonowanie nawet mimo fizycznego zniszczenia.

W drodze

Dziś dzieła sztuki przemieszczają się tak samo jak my – często. Latają, jeżdżą samochodami, śpieszą się na swoje wystawy, albo jadą na targi sztuki. Istnienie fotografii i internetu nie pozbawiło nas chęci zobaczenia ich na żywo. Czasami – gdy prace są wyjątkowo cenne, czy stare, są to spotkania krótkie i intensywne. Prace zmieniały i zmieniają swoje miejsce, zmieniają i będą zmieniały swoich właścicieli. Są kruche, wrażliwe i wzbudzają wielkie emocje. Stają się obiektem pożądania – tak jak Głowy Wawelskie – i przedmiotem roszczeń. Ale też łączą i tworzą naszą wspólną, choć pełną zmian, historię. 


[1] Ten cykl prac odnosi się do cyklu rzeźb z gumy do żucia stworzonych przez Alinę Szapocznikow w roku 1971, a następnie sfotografowanych przez jej syna Piotra Stanisławskiego. Same formy rzeźbiarskie nie przetrwały, a ślad ich wyglądu zawdzięczamy technice fotografii. Informacje o projekcie i zdjęciach na bazie danych Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, https://artmuseum.pl/pl/archiwum/archiwum-aliny-szapocznikow/515, Fotografie na stronie MSN dzięki uprzejmości © The Estate of Alina Szapocznikow / Galerie Loevenbruck, Paris.

[2] Do uzyskania tego efektu użyłem czarną farbę olejną.

Konrad Chojnowski-Smagorowicz - malarz, urodzony w 1975 roku w Warszawie. Absolwent Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W 2001 roku obronił dyplom w pracowni profesora Zbigniewa Gostomskiego. Aneks z fotografii u profesora Rosława Szaybo. Student łódzkiej Szkoły Filmowej w latach 1996-97.

Piszą o mnie: Malarz z duszy, z wyboru, z wykształcenia. W jego malarstwie ważne jest wszystko: temat, kolor, technika. Inspirują go przede wszystkim prace dawnych mistrzów, ich rozwiązania kolorystyczne, malarski gest, ale też emocje współczesności – te związane ze zmianami w otaczającym nas środowisku, jak i pragnienia otaczających go osób. Jego obrazy nie tylko przedstawiają konkretne tematy opisane tytułem, ale przede wszystkim snują emocjonalne opowieści, których możemy być świadkami.

Powiedziałbym o sobie: Malowanie jest dla mnie życiem. Ale maluję powoli. Tak też żyję. Daję sobie czas na rozstrzygnięcia kompozycyjne, kolorystyczne, technologiczne. Podjęte tematy rozwijam głównie w cyklach. Często maluję też ludzi i ich metamorfozy. Osobowości – maluję je dla nich samych – tak jak na przykład w lutym 2022 roku portret Wołodymyra Zełeńskiego. Portrety często pojawiają się również w cyklach – największy to Ludwik II Bawarski. Portret – to dla mnie jednocześnie ciało i umysł. Studium osobowości właśnie. Studium formy. Studium kompozycji. Studium koloru. Ale i studium mnie samego.

Organizator: CKiIO / Kuratorka: Sylwia Krzemianowska / Transport i montaż wystawy: Piotr Assyngier / Wsparcie organizacyjne wydarzenia: Agnieszka Wojcierowska, Izabela Wilanowska, Arnold Kurzyński / Promocja: Michał Burszta

 

 

powrót do kategorii
Poprzedni Następny

Pozostałe
aktualności

DO GÓRY
Włącz powiadomienia WebPush
Dziękujemy, teraz zawsze będziesz na bieżąco!
Przeglądasz tę stronę w trybie offline.
Przeglądasz tę stronę w trybie online.