Program ochrony środowiska przed hałasem dla obszaru województwa mazowieckiego
Program ochrony środowiska przed hałasem dla województwa mazowieckiego (POH Mazovia) to dokument strategiczny, stanowiący istotny element długookresowej polityki w obszarze ochrony mieszkańców województwa przed hałasem. Zgodnie z art. 119a ustawy Prawo ochrony środowiska, organem zobowiązanym do opracowania POH jest marszałek województwa, zaś sejmik województwa zobligowany jest do jego uchwalenia, co 5 lat, w terminie do 18 lipca.
Zgodnie z zapisami Dyrektywy 2002/49/WE program ochrony środowiska przed hałasem sporządzany jest w celu zarządzania emisją i skutkami hałasu, a w razie potrzeby – jego zmniejszania.
Celem programu jest zatem:
- zarządzanie klimatem akustycznym w środowisku poprzez określenie działań ograniczających poziom hałasu tam, gdzie jest to konieczne: na terenie miast powyżej 100 tys. mieszkańców oraz wzdłuż głównych dróg, linii kolejowych i lotnisk (tzw. ochrona czynna);
- zachowanie korzystnych warunków akustycznych w środowisku (tzw. ochrona bierna)
- podwyższenie jakości życia mieszkańców województwa poprzez ograniczenie związanych z hałasem negatywnych skutków zdrowotnych.
Opracowanie podsumowuje w sposób kompleksowy stan klimatu akustycznego na terenie województwa mazowieckiego. Określa działania naprawcze, które powinny być zrealizowane w trakcie obowiązywania dokumentu oraz wskazuje obszary, na które trzeba zwrócić szczególną uwagę przy planowaniu inwestycji.
Działania w zakresie ochrony przed hałasem podzielono na:
- planowane do podjęcia w ciągu 5 lat od uchwalenia programu tj. w latach 2024–2029, łącznie ze środkami zachowania obszarów cichych na terenie miast powyżej 100 tys. mieszkańców i poza nim, wraz z określeniem podmiotu lub organu odpowiedzialnego za ich realizację;
- długofalową strategię ukierunkowaną na określenie i realizację celów w zakresie ochrony przed hałasem, w tym także identyfikację obszarów, które powinny zostać wyznaczone jako ciche na terenie miast powyżej 100 tys. mieszkańców i poza nimi.
Program przedstawia obowiązki podmiotów i organów administracji publicznej wynikające z POH. Głównym obowiązkiem jest realizacja działań naprawczych oraz sporządzanie i przedstawianie Marszałkowi Województwa Mazowieckiego raportów z realizacji ww. działań (§7 uchwały). Dokument powinien zawierać informacje o aktualnie realizowanych i zakończonych działaniach, mających wpływ na klimat akustyczny, również o wydanych decyzjach lub aktach prawa miejscowego, przyczyniających się do realizacji celów POH.
Raporty będą służyć jako narzędzie do monitorowania realizacji POH. Na ich podstawie sporządzone zostanie zbiorcze sprawozdanie, dotyczące oceny stopnia realizacji zadań.
Źródło: mazovia.pl