Ochrona ludności - zapewnienie bezpieczeństwa ludziom, ich mieniu i środowisku przed nadzwyczajnymi zagrożeniami. Zagrożenia te traktowane są jako nagłe zdarzenia powstałe na skutek występowania sił natury lub wynikające z działalności człowieka.
Sytuacja kryzysowa - zespół okoliczności zewnętrznych i wewnętrznych wpływających na dany układ w ten sposób, że zaczynają się w nim i trwają zmiany w rezultacie, których dochodzi do zachwiania równowagi, a następnie do jej przywrócenia, dzięki podjętym odpowiednim działaniom (środkom) . Między sytuacją kryzysową, a kryzysem występuje zasadnicza różnica, ponieważ pojęcia kryzysu nie można w sposób jednoznaczny określić. Klasyczna definicja kryzysu, zrodziła się na gruncie nauk medycznych i ekonomicznych, ale nie zawsze ona odpowiada odczuciom społecznym i co ważniejsze istocie owego zjawiska. Stwierdzić można jednak, że kryzys może pojawić się w różnych formach i to, co dla jednych jest kryzysem dla innych może nim nie być . Ponadto na kryzys składają się trzy elementy - presja czasu, ewentualność zasadniczego zagrożenia oraz zaskoczenie. Wzajemne oddziaływania tych trzech elementów, składają się na definicję kryzysu . Nie ulega, także wątpliwości, że aby zaistniał kryzys to musi wystąpić zdarzenie inicjujące (sytuacja rodząca zagrożenie) powodujące lub mogące spowodować duże zmiany, a zdarzenie inicjujące jest na tyle istotne, że stwarza zagrożenie bytu organizacji, rządu, a nawet państwa.
Należy przez to rozumieć sytuację będącą następstwem zagrożenia i prowadzącą w konsekwencji do zerwania lub znacznego naruszenia więzów społecznych przy równoczesnym poważnym zakłóceniu w funkcjonowaniu instytucji publicznych, jednak w takim stopniu, że użyte środki niezbędne do zapewnienia lub przywrócenia bezpieczeństwa nie uzasadniają wprowadzenia ze stanów nadzwyczajnych, o których mowa w art.228, ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej w sytuacjach szczególnych zagrożeń określa możliwość wprowadzenia trzech stanów nadzwyczajnych tj.:
Zarządzanie kryzysowe to działalność organów administracji publicznej będąca elementem kierowania bezpieczeństwem narodowym, który polega na zapobieganiu sytuacjom kryzysowym, przygotowania do przejmowania nad nimi kontroli w drodze zaplanowanych działa, reagowaniu w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowych, usuwaniu ich skutków oraz odtwarzaniu zasobów i infrastruktury krytycznej.
KATALOG ZAGROŻEŃ DLA MIASTA PODKOWA LEŚNA
Z oceny zagrożenia miasta Podkowa Leśna wynika, że do potencjalnych zagrożeń mogących doprowadzić do sytuacji kryzysowych należy zaliczyć:
OCENA RYZYKA
Należy liczyć się ze średnim prawdopodobieństwem wystąpienia zagrożeń:
Należy liczyć się z małym prawdopodobieństwem wystąpienia zagrożeń
Należy liczyć się ze znikomym prawdopodobieństwem wystąpienia zagrożeń
Procedura zgłaszania zdarzenia
Po wykręceniu numeru alarmowego i zgłoszeniu się dyspozytora spokojnie i wyraźnie powiedz:
Pamiętaj! Dyspozytor zawsze odkłada słuchawkę pierwszy!
Numer alarmowy 112
112 to numer alarmowy, bezpłatny i dostępny na terenie całej Unii Europejskiej zarówno z telefonów stacjonarnych, jak i komórkowych. Numer alarmowy 112 można wybrać w telefonie nieposiadającym karty SIM.
Numer alarmowy 112 odbierany jest w Centrach Powiadamiania Ratunkowego przez operatorów numerów alarmowych.
Został wprowadzony uchwałą Rady Europy z dnia 29 lipca 1991 roku i usankcjonowany Dyrektywą 2002/22/WE Parlamentu Europejskiego z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie usługi powszechnej i związanych z sieciami i usługami łączności elektronicznej praw użytkowników (dyrektywa o usłudze powszechnej).
W wielu krajach, także w Polsce, numer alarmowy 112 nie zastępuje dotychczasowych krajowych numerów alarmowych. Pamiętaj! Dyspozytor zawsze odkłada słuchawkę pierwszy.
Numer alarmowy 112 ratuje życie! Nie dzwoń bez potrzeby!
Operatorzy numerów alarmowych w Centrach Powiadamiania Ratunkowego obsługują zgłoszenia dotyczące m.in.:
DZWOŃ tylko w nagłych, wymagających interwencji służb ratowniczych sytuacjach, takich jak:
NIE DZWOŃ gdy sytuacja nie wymaga interwencji służb ratunkowych, nie jest niebezpieczna i nie stwarza zagrożenia dla życia, zdrowia, środowiska, mienia lub w innych sytuacjach, gdy chcesz na przykład:
Przypadkowe połączenia na numer alarmowy 112.
Codziennie do operatorów numerów alarmowych trafiają tysiące niezamierzonych połączeń kierowanych na numer alarmowy 112. Są to przypadkowe połączenia wywołane przez odblokowany telefon znajdujący się w kieszeni, bawiące się aparatem telefonicznym dzieci, czy celowe zachowania nastolatków i dorosłych.
Aby zapobiec blokowaniu numeru alarmowego 112:
Odpowiedzialność karna za blokowanie numeru alarmowego.
Numery alarmowe 112, 997, 998, 999 nie służą do kontaktu z Policją, Strażą Pożarną czy Państwowym Ratownictwem Medycznym, a kierowanie na nie zgłoszeń o charakterze nie alarmowym powoduje blokowanie łączy oraz ewentualne opóźnienia w niesieniu niezwłocznej pomocy w wypadku zagrożenia życia, zdrowia lub mienia. Należy podkreślić, że za umyślnie i nieuzasadnione blokowanie numerów alarmowych, grozi kara aresztu, ograniczenia wolności lub do 1,5 tys. zł grzywny. Procedura wszczęcia takiego postępowania dotyczy osób uporczywie blokujących numer alarmowy 112 (art. 66 pkt 2. Kodeksu wykroczeń).
Dzwoniąc na numer alarmowy 112 BEZ POTRZEBY i uzasadnienia BLOKUJESZ linię alarmową osobie, która właśnie w tej chwili może potrzebować natychmiastowej pomocy, a nie może połączyć się z operatorem numerów alarmowych w CPR.
Zastanów się – TY też możesz kiedyś potrzebować pomocy! 112 to nie zabawa!
Automatyczny defibrylator zewnętrzny (AED)
Na budynku Urzędu Miasta Podkowa Leśna (ul. Akacjowa 39/41, 05-807 Podkowa Leśna) znajduje się automatyczny defibrylator zewnętrzny.
Defibrylator AED jest urządzeniem, które w bezpieczny dla ratownika i osoby poszkodowanej sposób prowadzi krok po kroku za pomocą poleceń głosowych i wizualnych przez przebieg akcji ratowniczej, podając impuls elektryczny. Został skonstruowany tak, by w odróżnieniu od defibrylatora szpitalnego służyć w warunkach zewnętrznych, w miejscach publicznych, takich jak instytucje, urzędy czy też ośrodki sportowe. Jednocześnie, ze względu na poręczny rozmiar nadaje się doskonale, jako wyposażenie służb ratowniczych (GOPR, WOPR) czy też straży miejskiej i policji. Jego ideą jest więc łatwy i publiczny dostęp i prostota w obsłudze, tak by użyć go mógł każdy, nawet osoba nieprzeszkolona medycznie.
Skrót AED pochodzi z języka angielskiego i oznacza Automated External Defibrillator, czyli w języku polskim Automatyczny Zewnętrzny Defibrylator.
AUTOMATYCZNY – Defibrylator AED to urządzenie w pełni zautomatyzowane. Oznacza to, że działa według ustalonego algorytmu, którego zadaniem jest wykrycie nieprawidłowego rytmu serca, migotania komór. Samaritan Pad prowadzi prostymi komunikatami przez cały proces ratowania życia i po przyklejeniu elektrod samodzielnie bada rytm serca. Dzięki temu, również samodzielnie zaleca podanie impulsu elektrycznego.
ZEWNĘTRZNY – Dlatego, ponieważ wszelkie czynności ratunkowe odbywają się za pomocą elektrod, przyklejanych na skórę pacjenta. Elektrody są jednorazowe i po zakończonej akcji ratunkowej należy wymienić je na nowy zestaw Pad-Pak. Podczas akcji ratunkowej jednego pacjenta, elektrod można używać wielokrotnie.
DEFIBRYLATOR – Urządzenie, którego zadaniem jest przywracanie prawidłowego rytmu serca, za pomocą podania impulsu elektrycznego. W przypadku wystąpienia nagłego zatrzymania krążenia, w połączeniu z resuscytacją krążeniowo – oddechową jest jedynym sposobem na uratowanie życia.
Źródło: hsmedical.pl
W linku poniżej znajdują się poradniki bezpiecznych zachowań Rządowego Centrum Bezpieczeństwa.